Sökmotoroptimering i Nyköping och omnejd
Vi hjälper ditt företag att synas på Google!
Det är bortkastade pengar att bygga en hemsida utan att ta hänsyn till vilka sökfraser folk använder på Google. Vi jobbar enbart med sökmotoroptimering mot Google, därför att de står för nästan 95% av alla sökningar i Sverige.
Det är två saker som bestämmer din placering på en sökfras på Google;
1 – Hemsidans innehåll och hur den är uppbyggt
2 – Länkar – antalet och värdet på de länkar som pekar till din hemsida
Responsiv Media har stor erfarenhet av att hjälpa företag att synas på nätet, både lokalt och rikstäckande.
Maila till hej@responsivmedia.se eller ring på 070 887 53 32 om du vill veta hur vi kan hjälpa ditt företag att synas bättre.
Hur ser er verksamhet ut?
Målet med sökmotoroptimering är att öka antalet besökare från det organiska söket på Er hemsida. Det första vi behöver veta, är vilka tjänster/produkter som är Er viktigaste. Vad tjänar ni mest pengar på i dag och vad vill ni gärna tjäna mer pengar på?
Sökordsanalys
När vi vet hur din verksamhet ser ut då gör vi en sökordsanalys, för att ta reda på vad folk söker på när dom letar efter era tjänster/produkter. Vi tar utgångspunkt i Er verksamhet och det som ni tror att folk söker på, när vi gör analysen. Utifrån analysen tar vi fram konkreta förbättringsförslag för Er hemsida, med utgångspunkt i dom mest använda sökord/-fraser. Det är ett vanligt misstag att hoppa över sökordsanalysen och skriva innehåll på hemsidan utifrån sitt eget tänk. Problemet är att man själv är expert på det man håller på med, men det är inte säkert att kunderna är det, därför måste man skriva texterna utifrån vad dom söker efter.
Rubriksättning
Rubriksättningen är ett av de absolut viktigaste elementen inom sökmotoroptimering. Googles spindlar läser av alla rubriker på en webbsida, och på det viset kan Google identifiera vad sidan handlar om. Därför är det ett måste att det viktigaste sökordet/-frasen är med i rubriken, och helst först. Man får bara ha en huvudrubrik på en sida och den ska ha taggen H1 (Header one). Många företag gör misstaget att skriva ”Välkommen till Responsiv Media” i sin huvudrubrik på startsidan. Vilket inte talar om för Google eller besökaren vad sidan faktiskt handlar om.
Det är också en god ide att ha en eller fler underrubriker på sidan, som innehåller sekundära sökord/-fraser. Google lägger stor vikt på sidrubriker när dom ska bestämma vilken webbsida som är den mest relevanta för en specifik sökning. Man får ha hur många underrubriker som helst på en sida, gärna med H2 eller H3 taggar.
Vi kommer med förslag på nya rubriker till samtliga sidor, framtagna efter resultatet av den specifika sidans sökordsanalys.
Innehåll
Det är viktigt att texterna avspeglar dom viktigaste sökorden/-fraser som folk använder. Om man vill synas på sökfrasen ”Webbyrå Nyköping” då måste man skriva i texten att man är en webbyrå som jobbar i Nyköping. Innehållet blir mer och mer viktigt för era placeringar på Google, därför att Google vill visa det resultat som sökaren är ute efter överst i det organiska sökresultatet.
Avspeglar innehållet på en sida inte det som man har sökt efter, då stänger man snabbt ner sidan igen och det uppfattar Google och petar ner sidan i resultatlistan.
Vi kan se över era texter och ta fram nya textförslag åt er, så att de stämmer överens med de viktigaste sökorden/-fraser och blir mer attraktiva i Googles ögon.
Meta data – Googles sökresultat
Meta datan är det samma som en webbsidas sökresultat på Google. Det är mycket vanligt i dag, att företag inte har koll på sin hemsidas sökresultat på Google. De flesta CMS har stöd för Meta data, men många vet inte vad det är och därför används det inte. Detta är ett mycket stort misstag, därför att bra Meta data i många fall kan skicka den specifika webbsidan direkt upp på första sidan på Google. Likadant som rubriken talar om för Google vad en sida handlar om, då gör Meta data också det. Meta datan är det som syns i sökresultatet på Google, om inte den avspeglar sökningen på Google då är det stor sannolikhet att ingen klickar på eran sida = Google petar ner sidan i sökresultatet.
Meta datan består utav tre delar, en titel/rubrik, en url/hemsidaadress och en beskrivning. Om nån söker på t.ex. ”däck Nyköping”, då är det viktigt att rubriken börjar med ”Däck Nyköping”, efterföljd av fler relevanta tjänster/produkter för den specifika sidan och slutligen företagsnamnet. URL:en är den specifika webbsidans adress, den går inte att ändra i sökresultatet. Beskrivningen är en text på maximalt 155 tecken inklusive mellanslag, där ni kan göra reklam för företaget och den specifika sidans tjänster/produkter. Alltså där ni ska förklara för sökaren varför hen ska välja just erat sökresultat.
Vi tar fram förslag på Meta data till alla webbsidor, framtagna med utgångspunkt i sökordsanalysen.